Amning och ont i ryggen – mina åtta bästa tips för skönare amning

AMNING OCH KROPPEN. Böcker under fötter, handdukar under fluffiga bröst, massor med kuddar, amning i bärsjal! Här kommer mina bästa tips kring amning och ryggont.

Tipsen ger jag utifrån egen erfarenhet av återkommande värk i rygg och axlar. För den som liksom jag har en ömtålig kropp är det extra viktigt att hitta ställningar och grepp som känns bra. Bloggen Bakingbabies har också tips om ergonomi vid amning och flaskmatning. Där finns även tips till den som har ont i handlederna, vilket jag tack och lov inte har.

Här är mina åtta bästa amningstips till den som, liksom jag själv, har problem med ont i rygg och axlar:

1. Se till att du har en bra position när du sitter och ammar. Nu tänker jag både på hur du sitter och hur du håller i bebisen. Man får prova sig fram till vad som funkar för en själv, men för mig var det en stor lättnad när jag lärde mig att greppa barnet som på bilden ovan.

I denna position har jag en arm som går under barnets nacke.  Handen på samma arm vilar över barnets rygg. Med denna hand kan jag hålla barnet tätt mot mig under amningen. Det underlättar för barnet att behålla sitt stora gap/tag/grepp om bröstet (vilket är nödvändigt för att få en amning som inte sliter på bröstvårtorna).

När jag sitter på detta vis kan jag också själv räta på ryggen. Jag slipper att sitta hukad, vilket jag gjorde innan jag lärde mig detta grepp. Här är bildserie och video som visar hur jag gör.

2. Fotstöd! Jag har suttit som skönast vid amning med ett par böcker under fötterna. Jag har korta ben och att få upp benen med hjälp av böcker har gjort stor skillnad för min komfort.

Människor runtom mig har ibland, i största välmening, hänvisat mig till fluffiga fåtöljer när jag velat amma. Men jag har ofta fått till bäst ställning i en ganska låg soffa eller på en vanlig pinnstol, med några böcker under fotsulorna. Jag tycker att det är lättast att amma avslappnat i sittande ställning när benen är i en ganska rät vinkel, möjligen med mina knän något högre upp än min rumpa.

3. Amningskudde. En sådan har jag haft god nytta av, särskilt de första veckorna då mina ryggmuskler har skrikit av smärta och varit extremt ilskna över den nya belastningen. Med en amningskudde kommer barnet upp i min famn så att jag slipper sitta och hålla upp barnet.

Behöver du få upp barnet ännu mer än en amningskudde möjliggör kan du lägga en extra kudde eller hopvikt filt under amningskudden.

Testa olika amningskuddar om du har möjlighet. Laban-kudden var helt ok för mig, men den ljust mintgröna kudden här på bilderna var bäst i mitt fall.  My Brest Friend heter den, jag köpte den på Blocket.

Det som är bra med denna kudde är att den knäpps om midjan med ett knäppe. Kudde plus bebis glider inte iväg.

Eftersom denna produkt sitter som livboj runt midjan ger den stöd åt underarmarna, också. Superbra för mig som har lätt att få ont i axlarna. Efter en eller max två månader upplevde jag att denna amningskudde var för liten för barnet. Den var som bäst när bebisen var alldeles nyfödd. Men det var ok, för efter en-två månader hade jag övat upp amningsmusklerna och hela rutinen satt bättre. Jag hade fått bättre snits på amning liggande och i bärsjal (mer om det strax) och kunde variera ställningarna mer = skönt för kroppen.

Det går även att lägga vanliga kuddar under varje arm för att få avlastning för axlarna vid amning i sittande ställning.

4. Stöd för rymningsbenägna bröst. Innan jag fick ordning på hur jag skulle hålla bebisen såg det ofta ut som på fotot nedan.

Man ser att det var rätt obekvämt, eller hur? Vi var nyss hemkomna från BB med barn nummer två. Jag kände mig som en rookie eftersom amningen med första barnet inte hade funkat så bra. Jag hade ännu inte fått snits på det sätt att greppa barnet som jag beskrev inledningsvis.

Men jag satt också som jag gjorde på bilden ovan, med en hand mot mitt bröst, för att det kändes som om bröstet annars skulle ”rymma” och bebisen då skulle tappa sitt grepp. Det går bra att stötta ett bröst med en hand under hela amningen om man vill, det har jag gjort massvis med gånger även efter detta tillfälle. Men – är ens rygg och axlar ömtåliga kan ”hållandet” lätt bli till en ganska statisk belastning som ger smärta. Tur att det finns andra knep, då!

Man kan till exempel rulla eller knöla ihop en handduk eller annat tygtycke och lägga under bysten. Det kan skapa stuns i ett annars lite sladdrigt och mjukt bröst. Handdukstricket kan också hjälpa om bröstvårtorna pekar nedåt och man vill kunna se dem bättre. Se tips här: Video: Amning med stora bröst – några tips (5 min).

Obs! De flesta som ammar kämpar mer eller mindre med ställningen och taget och allt det andra i början. Det vore väl konstigt om man nyss hemkommen från BB satt som en gud eller gudinna med perfekt hållning och en bebis som kan allting utantill. Amning är som med de flesta andra färdigheter i livet: Det blir lättare för var dag man övar.

5. Stöd i ryggen! När du sitter och ammar kan det kännas gott att ha några stödjande kuddar bakom ryggen. Då får du hjälp att sitta rakt, vilket ryggen brukar gilla. Man spänner sig också mindre eftersom det inte känns som om man hela tiden håller på att tippa bakåt.

Lägg några rejäla kuddar i förväg där du ska sitta. Sedan, när du satt dig, kan du finjustera med några mindre och mjukare kuddar som du släpper ned bakom ryggen. Till exempel som på bilden ovan.

Har du på grund av smärta eller stelhet svårt att höja och böja armarna tillräckligt för att slänga ner kuddar bakom din egen rygg, be om hjälp om det går. Min sambo har hjälpt mig ett otal gånger med den sista kudd-finjusteringen i svanken.

6. Amma liggande. Ligg-amning är ett bra komplement till sitt-amning. Att varva mellan olika ställningar är skönt. Även här får man prova sig fram till de exakta positioner som känns bäst.

Alla får inte snits på liggande amning direkt. För mig har det tagit några veckor med samtliga barn innan det funkat klockrent, särskilt på natten. Men öva, för det är guld värt att kunna amma så här.

Att amma liggande på sidan blev riktigt bekvämt för mig när jag kom på vad jag skulle göra av den undre armen, den mot madrassen. Det bästa, kom jag på, var att placera en huvudkudde så att jag låg med armen under den och mitt eget huvud ovanpå, som på bilden ovan.

För mig har det också varit viktigt att hitta ett jämviktsläge i sängen där det känns som om man varken faller framåt eller tippar bakåt. Då ligger man inte och spänner sig. Jag brukar röra på rumpan och saxa med benen till dess att ställningen känns stabil. Detta påminner för min del lite om framstupa sidoläge. Här visar jag hur jag har gjort: Video: Amma liggande (9 min).

Vid liggande amning nattetid kan det vara skönt att ligga kvar på samma sida och, som syns i videon ovan, växla bröst vid behov under natten. Men att ligga på samma sida många timmar i sträck kan tära på kroppen, inte minst höfterna. Så det kan vara en poäng att växla sida åtminstone någon gång under natten.

På tal om stöd för bröstet: På bilderna ovan får mitt bröst extra stöd av kanten på babynestet under. Kanten på babynestet gör att bröstet kommer upp lite, vilket kan underlätta vid fluffig byst. Du kan få en liknande effekt av att lägga en hopvikt handduk under det bröst som ligger mot madrassen. Eller en hopknölad t-shirt, en babyfilt eller vad som helst.

När barnen blivit lite större har jag haft dem liggande på min arm istället vid amning (och slängt fram ett flexiboob). Ibland har vi legat så i princip hela natten. Det har gått förvånansvärt bra. Jag har inte fått ont av detta mer än undantagsvis. Jag brukar lägga en kudde under armen för maximal bekvämlighet.

7. Amma liggande/halvliggande på rygg. En variant för att minska belastningen på kroppen är tillbakalutad amning, även kallat ”laid back-amning”. I den amningsställningen ligger eller halvligger man på rygg i till exempel säng eller fåtölj och har barnet ovanpå sig – se bild ovan. Se här: Video: Tillbakalutad amning, ”laid back” (11 min).

Många diggar denna amningsställning stenhårt och tycker att den är det absolut softaste och skönaste som finns. Andra gillar den för att den kan hjälpa barnet att lära sig att ta ett större tag om bröstet.

Med stora och flexibla bröst kan denna position bli enklare om man buffar upp med kuddar på sidorna. I amningsexperten Nancy Morbachers Youtubekanal finns praktiska tips kring nämnda amningsställning, som Morbacher kallar ”natural breastfeeding”.

Här är några tecknade bilder från Morbacher som ger förslag på hur man kan lägga barnet. Efter ett kejsarsnitt kan man placera barnet så att man undviker tryck på den nedre delen av magen, till exempel.

8. Amma i bärsjal och bärsele! Min periodvis onda och stela rygg mår otroligt bra när jag bär mina barn mycket i bärsjal och bärsele. Det har jag skrivit om i detta blogginlägg.

Det fina i kråksången är att det även går jättebra att amma i bärsjal och bärsele och att detta dessutom kan innebära en ypperlig avlastning för rygg och axlar! 

Titta hur jag ammar här, till exempel. Tyget i min bärsjal håller upp det mesta av mitt barn. Jag behöver knappt anstränga mig alls. Mycket vilsamt för axlarna är det.

För mer om just denna amningsposition, se: Video: Amma i trikåsjal (8 min). När barnet ammar kan du strosa runt i hemmet och fixa med grejer, äta en bit mat, ta en promenad ute – eller vad du nu vill göra.

Det är en så kallad trikåsjal som syns på bilderna ovan, en elastisk typ av bärsjal, perfekt till nyfödda. Jag tycker själv att lite tjockare trikåsjalar är enklast när man vill amma i den knytning som syns ovan. Det är lättare att få det stadigt om sjalen inte är supertunn.

Du kan amma med barnet sittande upprätt också! Det är ofta det allra enklaste. Då behöver man bara hasa ned barnet en smula i selen/sjalen så att det hamnar i brösthöjd.

När jag ammar med barnet sittande upprätt stöttar jag ofta mitt bröst med ena handen, som anas på bilden ovan. Detta eftersom jag har en flexibel byst som stundtals kräver handfast ledning för att stanna på plats. Om jag även lyfter bröstet lite medan jag håller i det blir amningen enklare, eftersom jag då inte behöver sänka ned barnet så mycket (eller alls). Vilket i sin tur är skönt för rygg och axlar, tycker jag själv. Hög tyngdpunkt och barnet tätt inpå mig i bärsjalen/bärselen är  mycket bekvämare än låg tyngdpunkt plus svaj. Är ni som jag utrustade med höj- och sänkbara bröst kan detta vara värt att testa.

När jag bröst-håller försöker jag tänka på att sänka axel och armbåge och hålla armen nära kroppen. Ibland stöttar jag bröstet mest med en knoge eller med sidan av handen eftersom det möjliggör sänkt arm och en avslappnad hållning. För att få veta mer om den sköna och superpraktiska konsten att amma i bärdon, klicka här: Se hit! Så ammar du i bärsele och bärsjal.

Jag nämnde tidigare att man kan stoppa in en hoprullad handduk under bröstet när man sitter eller ligger och ammar. Detta kan göras vid amning i bärsjal och bärsele också. Så här till exempel:

Ett par bonustips: Gå på massage eller liknande om det är något som  brukar hjälpa dig och som du har råd med. Att slippa intensiv smärta i vardagen med ett litet barn kan göra att det känns värt det. Det har jag tyckt det fåtal gånger jag har gjort så, i alla fall. Och träna gärna lite varligt för att stärka kroppen efter graviditet och födsel. Här finns tips om det, bland annat.

Nedan hittar du länkar till texter och videor om amning i bärsjal och bärsele – och om amning i allmänhet.

Min värk i rygg och axlar härrör från en reumatisk åkomma, men jag hade säkert kunna få ont vid amning ändå eftersom kroppen är ovan i början. Har du vänner som du tror kan ha nytta av detta blogginlägg, sprid och dela det gärna. Det är inte roligt att ha ont och allt som kan underlätta brukar vara välkommet!

Har du egna tips om amning och ont i kroppen? Du är varmt välkommen att lämna en kommentar (du får scrolla ner en bit).

Hej då!

Mer om bärande och amning i bärsele och bärsjal:

Allmänt:
Se hit! Så ammar du i bärsele och bärsjal
Video: Vardagstips vid amning i bärsjal och bärsele (3 min)

Trikåsjal, knyta/amma:
Bilder och video: Knyta trikåsjal med nyfödd bebis – så här kan du göra (bildserie med pappa och bebis)

Video: Amma i trikåsjal (8 min)
Video: Knyta trikåsjal (6 min)
Bildserie: Knyta trikåsjal
Bildserie: Amma i trikåsjal

Vävd sjal, knyta/amma:
Video: Knyta och amma i vävd bärsjal (12 min)
Bildserie: Amma i vävd bärsjal
Video: Amma liten bebis i vävd bärsjal (6 min)

Vävd sjal + trikåsjal, amma:
Video: Amma bebis upprätt i bärsjal – och vad du gör när bebisen somnat (11 min)

Bärsele, använda/amma:
Video: Amma liten bebis i bärsele, inomhus och utomhus (10 min)
Bildserie: Amma i bärsele
Video: Amma i bärsele (4 min)
Video: Amning i sele vid amningsstrul (del 1)

Video: Amning i sele vid amningsstrul (del 2)
Video: En vanlig morgon (med sele, amning och ungar)
Video: Amma i bärsele i snö och kyla (3 min)

Ringsjal, amma:
Video: Amning i ringsjal (10 min)

Om amning på babybaby.se:

Video: Bebis hittar bröstet på egen hand efter födseln (19 min)

Video om amningsteknik (11 min)

Video on breastfeeding technique (11 min)

Video: Tillbakalutad amning, ”laid back” (11 min)

Bildserie: Bra position och stort tag

17 supertrick när bebisen amningsstrejkar

Video: Aktiv amning, 4 knep för mer mjölk i bebismagen (7 min)

Kvällsoro, maratonamning och magknip: 17 akut-tips!

 22 skäl att läsa på om amning innan du får barn

Video: Amma liggande (9 min)

Video: Den första bröstmjölken (10 min)

Mjölkstas!

Video: Handmjölkning (5 min)

Video: Bröstkompressioner (2 min)

Video: Hamburgergreppet (3 min)

Video: Nyfödd sväljer bröstmjölk (2 min)

Video: Toa-amning (amning the true story, 1)

Tillbaka till helamning – expertens bästa tips
Caroline: ”Så började vi helamma igen”
Därför ammar vi ute – och inte alltid med stil
Amningsbilder som ljuger
Stöd Amningshjälpen

Därför älskar jag amningsmottagningen
Tänk på detta, BB och BVC!
Glädje och ilska på amningskonferens
Amningskurs till alla som vill!

Varför stressen i förlossningsvården pajar amningen – och varför detta är viktigt
Nyblivna föräldern Maria om amning i förlossningskrisen: Jag grät av stress

Serie om vanliga ”jobbiga grejer” vid amning:
När bebisen vill amma precis jämt (jobbiga grejer vid amning, del 1)
Sprängfyllda och läckande bröst (jobbiga grejer vid amning, del 2)
När det gör ont att amma (jobbiga grejer vid amning, del 3)
När bebisen favoriserar ett bröst (jobbiga grejer vid amning, del 4)
När bebisen amningsstrejkar (jobbiga grejer vid amning, del 5)

Intervjuserie om att föda barn och amma ”förr”:

Ulva, om att amma 1949
Linnéa, om att amma 1947

Norah, om att amma 1973

Nancy, om att amma 1955
Inga, om att amma 1968
Mamma, om att amma 1973

Om mina egna erfarenheter av amning:

Det hade jag velat veta om amning
Amningsförtvivlan och amningspress
Nytt barn, ny amning

Vi har fått en baby! Amningsdagbok, del 1
Vi har fått en baby! Amningsdagbok, del 2
Vi har fått en baby! Amningsdagbok, del 3
Vi har fått en baby! Amningsdagbok, del 4
Vi har fått en baby! Amningsdagbok, del 5

Empati kan inte ersätta amningskunskap
Jag störde mig på ammande mammor
Varför jag ammar ett barn som inte är bebis
Video: Därför ammar jag min tvååring (2 min)

Om barn och sömn:

Video: Därför ammar jag min tvååring (2 min)
Tipslista: Så kan du lägga ned ett barn som somnat i bärsjal eller bärsele – utan att väcka barnet
Video: Amningsräddning av misslyckad förflyttning från bärsele till säng
Video: Bebis sover bäst nära mig (2 min)
Video: Pilatesbolltricket! (3 min)
Sova med bebisen bra för amningen
Lista: Mina bästa söva barn-tips
Video: Söv bebis och få disken gjord på 4 minuter
Brev till Socialstyrelsen
Svar från Socialstyrelsen
Därför bär jag barn (egentligen)

Om att bära i bärsjal och bärsele:

Att ha reumatisk värk och bära barn, min berättelse

Skippa barnvagnen på semestern! 19 smarta tips inför resan med bärsjal eller bärsele

11 bästa skälen att bära ditt barn på ryggen i bärsele och bärsjal

20 skäl att bära en nyfödd

Våga sjala redan på BB!

Bära barn i sommar? Här är 10 heta tips

Bildextra: Bära bebis i många minusgrader

17 tips när du bär bebis i vinterkylan (och några amningstips)

Bildserie: Träna med bebis på magen!

Video: Bära barn på hösten i bärskydd (3 min)

Video: Flytta sovande barn från mage till rygg i bärsele (4 min)

Video: Fyra sätt att få upp barn i bärsele på ryggen (9 min)

Video: Ta ner barn från bärsele på ryggen (1 min)

Att läka amningssorg genom att bära barn

Bildbomb: Barn i bärsjal
Bärsele eller bärsjal?
Varför bära barn?

Föräldratankar:

10 saker jag velat säga till mig själv innan jag fick mitt första barn
Supersjalmormor!
Amning, potta, sömn och mat – liten lägesrapport från trebarnsfamiljen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *