Del 1: ”Hjälp, min bebis vill nattamma massor och jag vill sova”

NATTAMNING, TRÖTTHET, DEL 1. Vad gör man om bebisen väcker en flera gånger per natt för att amma – och man själv vill sova mer? Finns sätt att få mer sömn? Japp! I två blogginlägg får du konkreta tips av distriktssköterskan Josefine Janke som jobbar på BVC och ofta får frågor om detta.

Texterna är skrivna med barn som är är fem-sex månader gamla i åtanke, även om många av tipsen är relevanta även för andra åldrar.

”Runt ett halvår är det många föräldrar som börjar känna sig trötta och undra om det någon gång ska bli mer sömn igen”, säger Josefine Janke.

I detta första inlägg kommer förslag till den som vill fortsätta amma på natten men vill ha tips som ökar sömnen. I nästa inlägg ges tips till den som vill begränsa eller avsluta nattamning.



Några frågor att börja med

Hur viktig är amningen för dig? Och hur trött är du? Det är bra frågor att ställa sig som utgångspunkt, säger Josefine Janke.

”Om man vill amma finns det ju positiva saker med att bebisen ammar på natten. Nattamning gynnar mjölkproduktionen på grund av det amningsfrämjande hormonet prolaktin som utsöndras extra mycket på natten. Och många bebisar behöver amma på natten för att få tillräckligt med mjölk över dygnet.”

Är amningen viktig för en kan man kanske tänka att det är intensivt nu, att det kommer att bli lättare och att man just nu gör det man kan för att få sömn.

”Men det handlar inte bara om vilja”, poängterar Josefine Janke.

”Ibland är den ammande så trött och slut av täta nattamningar att man måste få avlastning delar av natten oavsett hur gärna man vill nattamma. Är man riktigt slut hjälper det kanske inte med någon timmes avlastning på dagen eller att ’förlänga natten’. Känn efter”, säger Josefine Janke.

Här kommer tipslistan!

Förläng natten

Bebisar vaknar ofta flera gånger per natt. Det är ett normalt bebisbeteende som bland annat har med korta sömncykler att göra. Oftast somnar de om fort när de får amma. En del föräldrar sover nära bebisen och kan amma mer eller mindre i sömnen och störs inte. Andra kan känna att den egna sömnen blir upphackad på ett jobbigt sätt.

Många gånger klarar man sig bättre än man tror på upphackad sömn. Det viktiga är att man skrapar ihop det antal timmar man behöver över dygnet, säger Josefine Janke på BVC. Ett tips är därför att ”förlänga natten”.

”Det kanske inte funkar att lägga sig klockan 23, utan man kan behöva lägga sig vid 20-21 eller när barnet somnar på kvällen. ’Vad tråkigt, då får jag ju inget liv över’, säger en del. Men det handlar om att för tillfället prioritera sömn. Man förlänger natten, man tillbringar fler timmar i sängen eftersom man inte sover nattens alla timmar”, säger Josefine Janke.

Få avlastning på dagen 

Kan partner eller någon annan ta hand om barnet i en eller ett par timmar dagtid så att du kan sova ikapp lite? Kanske gå ut med barnet i vagn eller sele? Även en stunds sömn kan vara värdefull.

Maxa din zzz-chans

Ge dig själv så bra sömnförutsättningar som möjligt. Fundera på om det kan hjälpa att skära ned på koffeinet på eftermiddagarna för att kunna somna lättare på kvällen. Eller inte dricka kaffe för nära inpå om du vet att du kommer att få chans till en dag-lur.

”Det är tråkiga men bra råd. När du väl får chans vill du ju kunna sova. Andra saker som kan hjälpa är att inte träna eller läsa en massa på mobilen strax innan det är dags att sova”, säger Josefine Janke.

Titta inte på klockan

Undvik klocka i sovrummet. Har man klocka eller mobil där är det lätt att titta på den och tänka ’oj, nu är klockan si och så mycket, nu måste jag skynda mig att somna om’ eller ’nu är det ingen idé att somna om’.

”Men all tid man sover är värdefull. 20 minuters djup sömn kan ge bra återhämtning! Tänk aldrig att någon sömn är bortkastad. Att titta på klockan på natten blir ofta stressande och man riskerar att sova sämre”, säger Josefine Janke.

…och räkna inte uppvak

Räkna inte antalet tillfällen som barnet vaknar. Det är inte alls säkert att antalet uppvak överensstämmer med hur trött du känner dig.

En del klockar dessutom sömn- och amningsvanor med hjälp av appar. Och det kan möjligen fylla en funktion ibland. Men det kan också leda till stress. Överväg att inte klocka och räkna.

Sov när barnet sover

Många gånger märker man rätt snabbt under vilken del av natten som barnet brukar sova flest timmar i följd. Gör det du kan för att själv sova då.

Samma sak gäller på dagen. Har du möjlighet att sova när barnet gör det – gör’t (föga hjälpande tips om barnet mest bara vill sova i sjal eller sele, I know, men det kommer andra tider. Mvh, ägaren till denna blogg).

Träna på att amma liggande

Här en video om amning liggande. Det kan ibland ta lite tid att få snits på det hela, men det brukar ge sig. I den här videon, som har temat amning med stor byst, ser du också exempel på ligg-amning. Titta även gärna på tillbakalutad amning, laid back-amning, videor här och här.

Även om du lägger tillbaka barnet i babynest/spjälsäng/på egen sovyta efter amning kan det vara lättare att somna om ifall du sluppit sitta upp hela tiden.

Sov nära barnet

Vill bebisen vara nära mest hela natten och man själv knappt får en blund i ögonen av att amma-söva om-amma-söva om i det som kan kännas som en oändlighet kan samsovning vara det alternativ som ger mer sömn till alla, säger Josefine Janke.

Hon nämner också ”bröstsovning” som en variant av samsovning. Läs mer om det i detta inlägg på Josefine Jankes Instagramkonto bebisen_och_vi. Det går också att läsa mer här, på engelska.

”Om man vänjer sig vid att amma bekvämt liggande i sängen blir det inte lika jobbigt att vakna varje gång bebisen vill amma. Med lite övning går det ofta att småslumra sig igenom amningarna. Oxytocin-frisättningen vid amning gör också att man blir extra sömnig. Det gör det lättare att snabbt somna om igen. Man kan också förbereda så att man har möjlighet att byta blöjor i sängen, så att man knappt behöver resa sig ur sängen på natten”, säger Josefine Janke.

Risken för plötslig spädbarnsdöd, då? Barn under tre månader sover säkrast i egen säng, står det i Socialstyrelsens rekommendationer. Det finns enligt myndigheten en liten ökad risk för plötslig spädbarnsdöd, statistiskt, vid samsovning. Läs gärna denna bloggs intervju med Socialstyrelsen här, där myndighetens representant också tipsar om att rådgöra med exempelvis BVC om man känner att ”egen säng” till bebisen inte funkar.

Josefine Janke som arbetar på BVC säger att det är bra att informera om vad som gör samsovning så säkert som möjligt men också om vad som kan göra samsovning mer riskfyllt.

”Om föräldrarna tar mediciner som de blir väldigt trötta av, till exempel, eller om någon av föräldrarna röker eller har druckit alkohol. Då är det tydligt att man inte ska sova med bebisen”,  säger Josefine Janke.

Här och här kan du läsa barnmorskan Asabea Brittons text om säker samsovning.  Här beskriver en brittisk sömnexpert hur samsovning och amning är tätt hopkopplade.

Ös på med närhet dagtid

Barn vaknar inte bara av hunger utan även för att söka närhet och trygghet. En del föräldrar upplever att det blir mindre stök och uppvaknanden nattetid om barnet får mycket närhet dagtid, till exempel genom att barnet bärs i sjal eller sele.

Josefine Janke på BVC säger:

”Jag har ingen evidens som styrker detta men det känns helt rimligt. Bebisar måste få sitt närhetsbehov uppfyllt och om det blir mindre dagtid är det rimligt att de söker mer närhet under natten.”

Hon fortsätter:

”Det här blir ju ofta tydligt, tycker jag, när förälder och barn varit från varandra under dagen, som när barnet börjat på förskolan eller en förälder börjat jobba igen. Man märker att barnen behöver ’ta igen’ närhet genom att vilja amma efter förskolan, få vara mycket i famnen, bli buren efter att en förälder kommit hem från jobbet och så vidare.”

Ha olika sovrum (ett tag)

”Det är vanligt att båda föräldrar, om man är två, vaknar när bebisen gör det. Då blir båda föräldrar trötta och det kan ju vara onödigt”, säger Josefine Janke.

Att föräldrarna sover i olika rum – oavsett om de turas om med barnet nattetid eller inte – kan vara ett sätt att se till att den sammantagna sömnen i familjen blir större. Den som får sova mer på natten har då också chans att ge bättre stöd dagtid.

Skilda sovplatser är ett tips som många tycker känns jättetråkigt. Men är man i en period med för lite sömn kan det vara en tillfällig lösning som funkar bäst.

Ge välling/ersättning/gröt?

Rekommendationen i Sverige är helamning till sex månader. Läs rekommendationerna här. Från fyra månader kan man ge pyttesmå smakprov, men rekommendationen är att fortsätta att ”amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader”.

En del får tips efter halvåret om att ge barnet gröt, välling eller annan mat före läggdags för att barnet ska sova längre. Inte minst barnmatsföretagen vill (av logiska skäl) tipsa om detta. Och det kan funka, givet att barnet vaknar på natten på grund av hunger. Men barn vaknar av massor med andra skäl också, så det är ingen universallösning, säger distriktssköterskan Josefine Janke.

”En del kan få råd att ge gröt före läggning redan vid fyra månader. Men före sex månader är det så pyttesmå mängder som bör ges, max en tesked. Så lite mat bör inte kunna göra någon skillnad. När barnet blir lite större och kan få större mängder mat kan det kanske fungera bättre. Men det förutsätter ju att barnet vaknar på grund av hunger”, fortsätter hon.

Andra får tips om en flaska ersättning på kvällen för att få barnet att sova lite längre i sträck. Det kan ge lite mer sömn eftersom ersättning är mer svårsmält än bröstmjölk och ligger kvar något längre i magen.

”Men inte heller det är någon garanti för att barnet ska sova mer. En del vaknar precis lika mycket ändå.”

Är amningen viktig för en bör man också vara medveten om att ersättning gör att barnet ammar mindre vilket ger en lägre mjölkproduktion. Flaska kan också störa amningen.

Svårt att ändra på bebisen

Små barn har korta sömncykler. Många uppvaknanden per natt är ett sätt att försäkra sig om mat, trygghet och närhet. Små barn är i regel ”programmerade” på det sättet.

Det händer att barn redan från en tidig ålder sover sex-åtta timmars sammanhängande sömn på natten. Men det är mer ovanligt än vanligt att det är så, säger Josefine Janke på BVC. Fram till tre till fyra månaders ålder vill de allra flesta bebisar amma minst lika ofta på natten som under dagen. Vid sex månaders ålder är det fortfarande väldigt vanligt att barnet vaknar flera gånger under natten och vill amma.

När man tittar på de studier som finns kring små barns nattsömn finns en del variationer beroende på hur forskarna definierat ”uppvaknanden” och en ”hel natt”. Men det finns ändå en del intressanta resultat. I en studie från Kanada fann forskarna exempelvis att 80 procent av ammade sexmånadersbarn inte hade sex timmars sammanhängande nattsömn.

”Det är enklare att ändra på föräldrarnas vanor än på bebisens sömn och rutiner. Och tids nog förändras sömnen. Barnet vaknar allt mer sällan på natten och sover djupare”, säger Josefin Janke.

Läs: Del 2: ”Hjälp, min bebis vill nattamma massor och jag vill sova.”

Josefine Jankes läs- och lyssningstips

Bok: God natt! Om små och stora barns sömn. Fakta, råd och rekommendationer till trötta föräldrar av Kristoffer Bothelius och Liv Svirsky.

BVC-poddens avsnitt 69 och 70 om barn, sömn, sömnforskning och sömnmetoder.

Finns det några snälla sömnmetoder? Inlägg på Instagram på Josefine Jankes konto bebisen_och_vi.

 

6 thoughts on “Del 1: ”Hjälp, min bebis vill nattamma massor och jag vill sova””

  1. Jag nattammar min snart ettåring. Vet inte hur ofta men kan tänka mig iaf 10 ggr per natt (19:00-6:00/7). Jag går oftast och lägger mig när han gör det och tycker det är ok. Vid vilken ålder bör barnet kunna somna om själv?

    1. Hej! Jag kan inte svara på det, jag vet inte :). Vet inte om det finns någon ålder för det. Någon annan som läser detta har kanske bättre input?

  2. Tack för informativt inlägg! Hur går bröstsovning ihop med rådet om att bebisar ska ligga på rygg? Ska man rulla över dem på rygg när de har ammat klart? Jag har hittat en position som egentligen funkar bäst för oss men som jag inte riktigt vågar fortsätta med eftersom det strider mot Socialstyrelsens råd. Den innebär att jag ligger på rygg (upphöjt, så att jag nästan sitter) och har bebisen liggandes på sidan tvärsöver mitt bröst. Då kan hon ligga och amma och jag kan stödja med armarna under nacke och rygg respektive rumpan. Men då ligger hon inte på rygg, inte på plan yta, och inte på ”eget utrymme”. Dock sover hon väldigt bra så, med få uppvaknanden. Svårt att avgöra vad som är bäst…

    1. Hej! Jag har kollat med Josefine Janke som är distriktssköterska och jobbar på BVC och som ger råd i artikeln du läste. Så här svarar hon på frågan om hur ”bröstsovning” går ihop med rådet om att bebisar ska sova på rygg. Hon svarar även på frågan om huruvida man ska rulla över barnet på rygg när det har ammat klart.

      SVAR:
      Bröstsovning innebär att den ammande mamman samsover med sitt barn som då kan amma fritt under natten. Vid liggamning och bröstsovning kan ibland bebisen ligga lite mer på sidan och inte i det av Socialstyrelsen rekommenderade ryggläget. Anledningen att sidoläge inte rekommenderas i avseende risken att minska plötslig spädbarnsdöd, är att sidoläget skulle kunna bli instabilt och att barnet då riskerar att välta över och hamnar i magläge.

      En sovposition som rekommenderas som säker i många andra delar av världen är dock ”cuddle-curl” där bebisen ligger stabilt i en blandning av rygg- och sidoläge. Mamman har knäna uppdragna och armen upp och under huvudet och skapar på så sätt en skyddad plats för bebisen. Eftersom mamman ligger med uppdragna knän finns ingen risk att hon faller fram över bebisen. När barnet ammat klart och släpper bröstet blir det naturligt att det faller tillbaka helt i ryggläge, men om bebisen ligger kvar i sidoläge är det också helt okej. Det viktiga för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd är att bebisen inte sover på mage.

      Man kan alltså lägga över barnet på rygg efter avslutad amning om man vill, men om både bebis och mamma somnar under amningen är det också okej att ligga kvar så.

      Bild på ”cuddle curl”: https://www.instagram.com/p/CAxp3xBpgT9/

      1. Tack så mycket för att du kollade upp! Precis som det står finns det varken risk för min bebis att rulla över på mage, eller för mig att rulla fram över henne. Så vi fortsätter samsova och liggamma 😊

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *