Måste man vara avslappnad för att amningen ska funka?

AMNING OCH STRESS. Ibland, när föräldrar ges råd om amning, sägs det att det är viktigt att vara avslappnad vid amning. ”Stress är negativt för amningen” är ett återkommande påstående.

Otaliga kvinnor har väl under människans historia ammat under stark oro och stress, tänker jag. Så hur mycket sanning finns i detta påstående? Stämmer det att man helst ska vara avslappnad vid amning för amningen ska fungera bra?

Både ja och nej, säger amningsexperten Marit Olanders som har skrivit den populära amningshandboken Amning i vardagen. I det här blogginlägget får du läsa hennes svar på mina frågor. Sist kommer en tipslista om hur du kan främja dina mjölkutdrivningshormoner i kroppen, samma hormoner som har med lugn och ro att göra.

Läs även:
Lista: Den 5 mest förvirrande sakerna med amning (och hur man begriper sig på dem)   
22 skäl att läsa på om amning INNAN du får barn



”I början av amningsperioden är avslappning förmodligen viktigare än senare”, säger amningsexperten Marit Olanders.

”I början, när man lär sig amma, måste man koncentrera sig på allt: Att barnet har en bra ställning, att det är ’hakan i och näsan fri’ och så vidare. Är man orolig och stressad ovanpå det kan det bli svårare för kroppen att släppa i från sig mjölken.”

Utdrivningsreflexen

Hur hänger detta ihop, då? Jo: När man talar om att stress kan påverka amningen handlar det om att stress kan hämma utdrivningsreflexen. Det är en reflex som gör att mjölken börjar rinna/droppa ut ur brösten.

Ofta kickar utdrivningsreflexen in efter en kort stunds snuttande på bröstet. Eller när den ammande pumpar och efter några sekunder eller några minuter ser hur mjölk börjar droppa eller spruta i små strålar. Utdrivningsreflexen kan dra igång vid andra tillfällen också, till exempel när den ammande hör sitt (eller någon annans!) barn gny.

Det som kan hända vid stress, säger Marit Olanders, är att stresshormoner i den ammandes kropp motverkar de hormoner som ser till att skjutsa ut mjölken ur brösten. Då kan den ammande märka att mjölkflödet inte riktigt tycks vilja komma igång eller tar längre tid på sig än annars.

Så ja, stress kan påverka

Stress har ingen direkt påverkan på mängden mjölk. Och mjölken kan inte ta slut över en natt vid en stressig händelse, som jag vid något tillfälle hört påstås. Utdrivningsreflexen kan sega så att det tar extra tid och tålamod innan mjölken börjar rinna, men mjölken tar inte slut.

Man kan få kroppen att släppa i från sig mjölken snabbare och lättare genom att göra sådant som ger välmående och lugn. Då samlas färre stresshormoner i kroppen och fler ”släppa mjölken-hormoner”. Se tipslista längst ned i blogginlägget!

Ett trick kan vara att för sitt inre visualisera vatten som rinner eller flödar.

”Så brukade jag göra när jag ammade och av någon anledning var uppjagad och kände att jag behövde slappna av. Jag satte mig ned, koncentrerade mig och tänkte ’Let it flow’. Det hjälpte”, säger amningsexperten Marit Olanders.

Många stressade ammar på ändå!

Människor har de facto ammat genom krig och fruktansvärt stressande situationer i alla tider.

En viktig faktor i sammanhanget är övning. Ju mer du ammar eller pumpar eller vad du nu gör för att få ut mjölk, desto lättare ”lär” du kroppen att dra igång utdrivningsreflexen när det är dags. Kroppen får till vana att släppa ifrån sig mjölk på det sätt som den lärt sig.

Marit Olanders tar ett exempel från neonatalavdelningar. Där vistas föräldrar med för tidigt födda och/eller sjuka barn. Det finns barn där som ännu inte klarar att amma och där föräldrarna kämpar med att pumpa ut mjölk, både för att ge till bebisen men även för att få igång den egna mjölkproduktionen.

”Med tiden kan de allra flesta föräldrar släppa från sig mjölk till pump, enligt neopersonal jag har talat med. Det kan vara svårt till en början, men man kan alltså lära sig att släppa ifrån sig mjölk, även under otroligt stressande förhållanden”, säger Marit Olanders.

Vad är viktigast för bra amningsstart?

Om man då jämför med andra faktorer som påverkar amningen, hur angeläget är det att vara avslappnad när man ammar? På en skala, typ? Det blir min sista fråga till amningsexperten Marit Olanders.

Det är inte oviktigt, men det finns annat som är viktigare, säger hon.

”Att barnet har ett tillräckligt stort tag om bröstet och att man ammar på barnets begäran. Det är det viktigaste.”

Lästips:
Bildserie: Bra position och stort tag   
Det hade jag velat veta om amning   

Mycket stress i livet?

”Går du konstant med oro, stress och sömnbrist, var vaksam på det”, tillägger Marit Olanders.

”Det kan vara tecken på förlossningsdepression eller att du mår dåligt på något annat sätt och behöver stöd. Prata med BVC, det finns bra hjälp att få.”

Tipslista!

Så ökar du mjölkutdrivningshormonerna och minskar stresshormonerna (om du behöver det):

  • Amma när du märker tidiga amningssignaler från barnet. Då är chansen stor att du slipper den stress som lätt uppstår när ett barn skriker av hunger.
  • Sov. Lätt att säga, jag vet. Inte alltid lika lätt att få till. Men försök, om det går, att snooza en liten stund här och där med bebisen. Träna på att amma liggande. Text om hur man sover med bebisen så säkert som det går finns här, på Sagogrynets blogg. Här kan du läsa om kopplingen mellan amning och samsovning. Här finns intervju med Socialstyrelsen om de rekommendationer som finns. Det är frestande att stanna uppe på kvällen om man lyckats få bebisen att somna (grattis i så fall), men försök att lägga dig tidigt. Det är stor chans att det ”betalar sig” under kommande dagar i form av mer ro i kroppen.
  • Allt som ger dig ro och välmående ökar det kraftfulla mjölkutrivningshormonet oxytoxin i din kropp. Tänk efter: Vad får mig att må bra? Det behöver inte nödvändigtvis vara stora grejer. En kopp te, lite massage i nacken eller en varm kram från någon du tycker om kan ge en rejäl oxytocinboost. Eller testa att amma i badkaret. Även att gråta kan funka!

  • Håller du folk med mat, springer och målar väggar mellan amningar, planerar barndop? Kanske ska du sätta något projekt på paus just nu? Låta andra göra jobbet?
  • Att någon omtyckt person kommer och umgås en stund med ett syskon till den nyfödda är ofta uppskattat. Det ger den ammande chans att varva ned lite.
  • Om andra stressar dig med kommentarer som ”Har du verkligen mjölk nog?” eller ”Ska hon/han amma nu igen?”, testa att säga som det är: Dessa kommentarer stressar dig och stress är inte bra för amningen.
  • Lägg några extra sekunder på att tänka på hur du kan sitta eller ligga mysigt och avslappnat när du ammar. Många tycker att tillbakalutad amning, ”laid back nursing” på engelska, är väldigt bekvämt. Se videor här och här. Se även Amning och ont i ryggen – mina åtta bästa tips för skönare amning.
  • För en del kan det vara bra att sluta ögonen en stund, sänka axlarna, andas, känna bebisen, notera vad bebisen gör och bara vara i nuet, tillsammans.
  • Du måste dock inte sitta och vara supermindful. Ha lite koll på att bebisen ammar aktivt mellan varven och sväljer mjölk, men det är också 100 procent okej att se på teve under amning. Eller kolla på mobilen. Med den kan du gå in i Amningshjälpens slutna grupp på Facebook, till exempel, och hitta gemenskap och svar på frågor.
  • Skaffa en bärsjal. Du får du chans att gå på toa någon gång ibland utan vrålskrikande bebis. En partner kan med fördel bära bebis i sjalen mellan amningar. Det går att amma i sjalen också, med lite övning. Obs, fesljummet kaffe som ej kan skålla bebis nedan (mitt kaffe hinner i och för sig alltid bli kallt).
  • Du som är partner, gör så mycket du bara kan för att avlasta för den ammande. Du kan aldrig kratta manegen för mycket. Och aldrig stötta för mycket. Amning kan vara ett riktigt tufft jobb, särskilt i början. Ditt stöd är ovärderligt. Vill du vara ett riktigt superstöd, läs på lite om amning du också. Du kan börja med den här texten, till exempel.

Lästips

Amning i vardagen av Marit Olanders. Lättläst guide om amning, perfekt att läsa som blivande eller nybliven förälder (lika läsvärd oavsett om man är den förälder som kommer att amma eller om man är en icke-ammande partner som vill kunna vara ett stöd i amningen).

Texten Kära far- och morföräldrar på amningsbloggen Sagogrynet. Om föräldrars och andra släktingars kunskaper om amning inte verkar helt uppdaterade (väldigt vanligt), visa dem gärna texten.

Kvällsoro, maratonamning och magknip: 17 akut-tips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *